Thursday 14 August 2014

Rengat

Salam to all...

apo tu? pernah dengar tak?

sebelum ni tak tahu pun rengat tu apa...tapi setelah aku alami sendiri baru ku tahu...

rengat tu selalu jadi pada ibuk2 yang baru lepas bersalin... rasa sakit yang macam contraction campur senggugut...sakit weh.. berlaku akibat darah beku dalam perut...darah tak dibuang habis...

right after giving birth hari tu aku rasa sakit...masa bersalinkan uthman dulu bila keluar je baby hilang rasa sakit...tapi kali ni rasa macam ada baby lagi tak keluar... aku bagitau sister...dia kata perasaan aku...

tapi malam tu tidor kat hospital sakitnya ya allah...macam contraction tu...berpeluh2 aku tahan sakit..last2 aku tertidur sampai pagi...siang tu rasa balik...tahan je lah...bagitau doktor...doc kata biasalah rahim tu kembang dan sedang mengalami proses pengecutan...iyolaa tuu..padahal diorang buang darah beku tak habis...

aku sempat google pasal sakit ni masa kat hospital...rupa2 nya orang panggil rengat...selalunya jadi pada ibu2 yang bersalin secara ceasor...

esok tu dah balik rumah..still sakit lagi...lusa tu baru hilang sakit tu...keluarlah darah ketul2..warna kehitaman...

alhamdulillah nothing serious...tapi kalau teruk dan berlarutan memang kena pi klinik masuk hospital balik...tapi syukur sangat aku diuji setakat tu je...

bila sakit rengat ni...aku tak gigih pula meng google cari solution...

kalau korang tau cara atau petua nak atasi rengat ni...silalah kongsi sesama ye...boleh jadikan panduan bersama ye dok...

oklah..sampai disini dulu..nanti kita cerita bab lain pulak ye...

daaaa.....

1 comment:

  1. tumpang singgah di blog awak.
    http://vitasihat85.blogspot.com/

    ReplyDelete