Thursday 6 March 2014

Cheklist untuk Ibu Bersalin di Hospital Kerajaan

Assalamualaikum dan Salam sejahtera semua..

Seperti tajuk yang begitu straightforward di atas..nak gebang sikit la.. apa yang bakal ibu-ibu perlu bawa kalau nak bersalin di Hospital Gomen ni kan.. Tapi some of them mungkin applicable untuk Hospital Sultanah Bahiyah je kot..sebab aku pun tak pernah pegi hospital kerajaan yang lain..beranak pun baru sekali kann.. Ok terus kepada main topic..aku highlight kan yang penting je la ye...

1. Makanan dan minuman
Wah dah kenapa yang ni jadi nombor satu.. bagi aku laa makanan dan minuman ni penting..sebab apa gitu.. sebabnya Hospital selalunya akan serve makanan 4 kali sehari, pagi, tengah hari, petang dan malam. Jadi stok makanan  dan minuman di kena ada laa..ibu yang bersalin tak boleh perut kosong..nanti masuk angin susah maa.. macam kes aku.. aku siap deliver pukul 11.30 malam..waktu tu perut da berkeroncong laa.. makan pun pukul 6 petang tadi.. jadi aku bawa roti, biskut dan milo 3 in 1..buat alas perut kan..

2. Kelengkapan Bayi
Baju baby aku standby 3 pasang (baju dan seluar), napkin (sukahati printed or plain), blanket, mitten & booty 3 pasang jugak, pampers newborn, wet tissue, towel, topi.
Ok yang betul-betul berguna adalah baju baby tanpa seluar, napkin, blanket, dan pampers, sebab nurse minta yang ni je masa nak mandikan baby.. macam losyen, minyak telon, drapoline, bedak semua hospital provide.. tapi bawa jugak laa..kot kita nak salin pampers baby sendiri kan..
Napkin tu penting tau sebab nurse memang nak yang itu je..kalo kita bagi blanket tipis atau kain lain..dia tak nak..napkin ni diorang guna untuk bedung baby.. satu lagi wet tissue, penting kalau baby terkencing or ter poo poo..senang pakai wet tissue je..

3. Kelengkapan Ibu
Pad, ikut keselesaan samada nak pakai maternity pad atau yang lain..macam aku selesa pakai wing overnight..selesa sangat sebab tebal dan cover pantie habis
Bra & spender secukupnya
Stokin
Towel
Sliper pakai dalam bilik air
Toileteries, bedak etc.
Losyen Mustajab Pati Halia. Penting ni..sapu di kaki, tapak kaki, sebelum pakai stokin, perut dan pinggang..Untuk elakkan angin kus kus
Tudung instant..yang ni aku tak bawa..terlupa..aku pakai bawal..serabut kot..kalau pakai tudung instant lebih mudah dan selesa
Baju tak payah bawak sebab hospital provide baju pink..bertingkek-tingkek diorang letak kat kaunter..boleh salin berapa kali kita nak..Just baju yang nak pakai balik rumah nanti laa...kalau aku, aku pakai baju yang dipakai masa ke hospital..

4. Pinggan, Cawan, Sudu, Termos
Hospital tak sedia semua tu..kena bawa..termos kena ada untuk simpan air panas yang hospital sediakan..so boleh bancuh air any time

5. Charger handfon
Yang ni penting ye sebab nanti semua orang nak call tanya kabar kita..tak pun kita yang nak call orang..batery kena full sokmo.. penting sebab orang sebelah aku masa kat hospital dok pinjam masa tu..kui kui kui

Rasanya setelah diflashback..yang tu je kot barang-barang yang terpenting..yang lain-lain nak bawa pun tak pe..optional..tapi yang diatas tu wajib ada laa..

Okies...Yang tu je kot untuk tika ini.. Nanti kalau i rajin i post entry lagi ye..daaaa

3 comments:

  1. Assalamualaikum kak, bagusnya tips ni.. baiklah.. nanti sheila kemas barang siap2 masuk beg. hehe debor lah kak ~~~

    ReplyDelete
  2. masuk le pic sama. bagi contoh macam mana le rupa kelengkapan2 tu. ;-)

    ReplyDelete
  3. mekasih ye share tntng ni.. sy masih blurr2 tntng ni.. risau ada yang terlupa bawa @ ada yang belum beli lagi..

    ReplyDelete