Sunday 7 August 2011

Penghijrahan

Assalamualaikum whb & Salam Sejahtera....

Hijrah dari apa yang aku faham adalah satu perpindahan atau perubahan, dan secara umumnya adalah perpindahan/perubahan ke arah yang lebih baik...

Apa yang nak dikongsikan disini bukanlah terma untuk hijrah itu sendiri, tetapi aku tertarik untuk kongsikan bersama berita yang aku baca dari Internet..

Mungkin ada di antara yang di luar sana pernah dengar Band Nasyid baru, "Al-Mawlid"..

Ya, al-Mawlid yang bermaksud kelahiran...

Walaupun band ni baru lagi, tapi ahli-ahli nya antara yang Otai jugak...

Actually al-Mawlid ni adalah band hasil gabungan kumpulan yang pernah popular satu ketika dahulu, kumpulan yang mengetengahkan konsep RnB dan acapella...dan kumpulan itu adalah VE, Ruffedge, Innuendo...

 Ini lah kumpulan al-Mawlid

Bagi kumpulan al-Mawlid ni, aku boleh katakan yang ahli-ahlinya telah melalui fasa Hijrah, dari penyanyi yang  menghiburkan masyarakat dengan lagu-lagu mereka yang lebih terarah kepada duniawi kepada lagu-lagu hiburan yang bermesejkan Islam & dakwah..

Sebab tu lah kot nama band ni al-Mawlid (kelahiran)..umpama kelahiran semula dengan mesej lagu yang baru...

Antara lagu kumpulan al-Mawlid yang aku suka adalah "Cahaya Seluruh Alam"


Lagu ni menceritakan tentang puji-pujian buat Rasulullah saw, dan apa yang aku suka tentang lagu ni adalah genre yang digunakan sama seperti lagu-lagu diorang sebelum ni...soothing dan sungguh mendamaikan...

Satu lagi lagu Belaian Jiwa yang diubah dari cinta sesama manusia, kepada cinta kepada Rasulullah...

Apa-apa pun, aku memang support kumpulan yang sebegini, harap diorang teruskanlah usaha untuk menyampaikan lagu-lagu dakwah.. jangan hangat-hangat tahi ayam sudah...

Ok sampai disini sahaja untuk kali ni...see you later....

Wassalam...

*Picture credit to Google Image
*Genre lagu RnB & acapella tu mengikut firasat aku ja...tak tahu betul ke tak, maaf kalau salah

No comments:

Post a Comment