Friday 5 August 2011

Holiday di Batu Ferringhi, Pulau Pinang (Hari Kedua)

Assalamualikum & Salam Sejahtera...

I know it took me too long to update my second day of Penang trip, but at least i still update...And the weakness of delaying posting what i have in mind is maybe it will not be accurate and the length of the post will be shorter from previous day.. I'm apology for that..

Untuk hari ke-2 (Jumaat) kami memulakan "journey" kami di Penang pada pukul 12 tgh..Pagi lepas subuh, 2 of us pergi melepaskan gian kat kolam renang, aku dan Huda tak join, kami berehat2 di apartment sementara tunggu 2 beradik Rahah & Raudzah main air di pool..

Pukul 12 tgh kami dah checkout dari apartment dan tinggalkan kunci pada pak guard. Destinasi seterusnya adalah Komtar..Untuk ke sana, kami naik bas Rapid no 101 dari Bt Ferringhi (Bas yang sama waktu kami dari Jetty ke Bt Ferringhi) bayaran yang dikenakan pun sama jugak, RM 2.70 seorang.

Bergambar di swimming pool aparment Bayu Emas sebelum bertolak pulang

Kami sampai di Komtar dalam pukul 1 tgh.. niat nak pekena nasi kandar di situ, tapi tak kesampaian sebab kedai nasi kandar tutup bagi menghormati solat jumaat. Ok fine, dengan perut yg bekeroncong ni kami dah tak larat nak cari nasi kandaq kat tempat lain, so, kami lunch di Komtar je lah.. Rezeki kami juga sbb satu ja kedai makan yg dibuka kat atas Komtar ni..yang lain tutup..

Aku & Huda makan nasi campur, sementara Raudzah & Rahah makan nasi ayam...not bad la rasa nya... Kata Raudzah teh tarik kat situ power...so aku pesan satu gelas (Raudzah belanja, Thanks so much)..Memang best teh tarik tu..the best ever..
Kemudian kitaorang solat Jama' taqdim kat area Komtar tu..Plan lepas tu nak pi cari jeruk buah, tapi tak tau di mana tempat menjual jeruk..

Alhamdulillah masa solat di surau terjumpa dua gadis dari Kelantan yng menetap di situ..diorang la yang  tunjukkan tempat jual jeruk tu..tak silap aku tempat tu nama Penang street..so dari Komtar kami just jalan kaki ke Penang Street, dekat ja...

Sampai ja kat Penang Street tu memang ramai penjual jeruk and most of them are chinese, dan kami memilih kedai Melayu Muslim..menurut pakcik kedai tu, cuma kedai diorang ja melayu..tapi aku dah lupa apa nama kedai tu..

Disitu ada bnyak jenis jeruk buah yang dijual..aku pilih yang dah siap packing..jeruk buah campur-campur.. RM5 sepeket..boleh la aku bawak balik 2-3 peket utk sedara-mara aku..

eksaited jumpa jeruk..

Begambar berlatar belakang balai polis (berhadapan dengan Penang Street)

Setelah puas memilih dan membeli jeruk buah, kami betolak ke Jetty Georgetown. dengan menaiki bas Rapid..Tiba di Jetty Georgetown kami berhajat nak makan laksa di sana.. sekali kedai dah tutup, disebabkan hari dah petang, stok laksa dah habis...tak dak rezeki nak merasa laksa Penang..
Dengan hati yang hampa kami naik feri ke Jetty Butterworth..sampai disana terus cari kedai yang jual laksa..Alhamdulillah, jumpa jugak laksa yang diidam.. kami pekena laksa di stesen bas butterworth...di situ diorang tempatkan tapak untuk penjaja sementara..ada bnyak warung di situ yang menjual pelbagai juadah..semua nmpak sedap...

Habis licin laksa kami kerjakan...sedap laksa kat sini

Lepas mengisi perut, kami beli tiket bas balik ke Alor Setar.. RM10 seorang..bas full sebab rakyat Kedah yang bekerja di Penang pakat balik kampung, tapi tak apa, janji selamat sampai ke destinasi...

Sementara menunggu bas tiba...

Alhamdulilah dalam pukul 11 malam kami sampai di Shahab Perdana A.Star..Rasa agak puas hati dengan percutian kali ni...dan Insyallah another trip to come kalau ada rezeki nanti...

Apa yang dapat disimpulkan disini, percutian ni bukan sahaja untuk berseronok dan merehatkan minda, tapi pengalaman yang dapat dikutip adalah yang paling berharga...dari trip ni kami dapat pengajaran dan belajar benda baru dan sbg improvement bila kami rancang trip yang lain nanti...

Ok stakat ni aja laa..yang dapat di kongsikan..walaupun entry macam melepaskan batuk di tangga..tapi hado la jugak kan..

Sampai bertemu lagi dlam entry yang akan datang...daaaaaaa...