Tuesday 28 June 2011

First Short Vacay

Assalamualaikum...

Bercakap pasal holiday, boleh bilang dengan jari berapa kali aku pergi jalan2 makan angin+overnite...aku kurang keluar bercuti mungkin disebabkan faktor lifestyle family aku, masa kecik2 dulu kami bnyak habiskan masa di rumah..memang bukan amalan keluarga aku pergi becuti kesana kemari...so bak kata orang, alah bisa tegal biasa...tak ralat pun kalau tak bercuti betahun2

Sebab lain, tak ada kawan yg boleh dibuat teman bercuti...close friend memang ada..sepanjang hidup aku berpindah randah waktu belajar memang ada kawan yng rapat dan sekepala...tapi masa tu muda lagi...masih hijau...poket pun kena tunggu mak abah isi..jadi sangat tak sesuai kalau plan nak bercuti makan angin bagai pada waktu tu.. 

Dan sekarang bila aku dah mula menempuh alam pekerjaan, keinginan nak melancong tu datang...bukan aku yang rancang tapi colleagues aku ajak bercuti beramai2...kebetulan semuanya single, so tak terikat dengan commitment lain...

Kami pilih Batu Ferringhi sebagai destinasi makan angin..mula-mula plan nak ke Langkawi..tapi disebabkan masa dan budget yang besar...jadi, kami tukar percutian ke Penang sebab lebih dekat dan kos percutian lebih murah..Kami plan bercuti 2 hari 1 malam...cukup la kot sebagai permulaan...

Mula2 kami buat survey melalui internet tentang Penang especially Batu Ferringhi...Survey penginapan, tempat peranginan etc. Kawan aku Huda inchrage penginapan, Alhamdulillah so far nampak homestay yang dia pilih tu memang berjenis laa sebab it's open for muslim only, the owner sound friendly and give quick respond, but it just our first impression and insyallah it'ill be good then... we already booked that homestay, so no matter what it's 80% confirm that we will have our vacay soon...

Overall kami masih dlam perancangan yang pasti, tapi aku hanya nak kongsi apa yang aku dpat hasil dari survey yang aku buat pasal Batu Ferringhi ni...

Kebanyakan yang aku jumpa masa buat survey adalah review dari foreigener especially mat2 dan minah2 saleh...so for me their opinions are not really reliable since our lifestyle, religion and culture are different...

Satu lagi, amat menyedihkan bila aku survey restoran dekat area Batu Ferringhi, mostly serve beer even nama kedai tu melambangkan yang owner nya orang melayu (islam ke tak aku tak pasti)...

So disebabkan benda-benda ni, aku dah plan, kalau jadi laa percutian aku kali ni..aku akan buat review kat blog ni tentang percutian aku...so orang lain terutama sekali yang beragama Islam yang nak bercuti ke Batu Ferringhi boleh la buat panduan nanti..Insyallah...

So that's all for now...

Batu Ferringhi here i come...:)

No comments:

Post a Comment